HTML

Irodalmi legendák

Kutató munka eredményei, tapasztalatai: a két világháború közötti idő irodalmi életéről, majd az azt követő évtizedekről Újhold- Évkönyv és a megújult 1986 utáni Évkönyvek Legenda-gyártás Legenda-foszlatás A kedvencek :?Weöres Sándor Gyurkovics Tibor Döbrentei Kornél

Friss topikok

Linkblog

Weöres Sándor Rongyszőnyeg

2007.10.15. 23:44 Irodalmi legendák

A Kossuth Rádió 2oo7.október l5-én esti órákban  ,2o óra  tájban régi hangfelvételt közvetített, Weöres Sándor mondta saját verseit,a Rongyszőnyeg -ciklusból.A műsorban  versmondók, színészek is szerepeltek. WS.beszélt kisérletezésiről, ritmikus hangvételű  költészetéről,  arról,hogy nem gyermekeknek íródott   költeményei mégis a gyermek hangon , az őszinteség jegyében születtek, amelyet sosem szabad elveszíteni.

Olvastam korábban Egybegyűjtött leveleit, két kötetben, köztük van Kodály Zoltánnal folytatott levelezése, melyben Kodály kéri föl WS-t szövegírásra, meglévő dallamokhoz.

Óriási kincs van birtokunkban? Minden óvodáskorú gyermek WS  Bóbita c. kötetében , Ha a világ rigó lenne c. kötetében megjelent verseken nő fel, s ha szerencséje van, akkor még a Kodály módszer  szereinti zeneoktatásban is részesülhet. Igaz ,a jelenlegi elképzelés szerint az általános iskolákban nincs  énekóra, illetve csak heti egyszer. Jó lenne, ha a tanítás dallal kezdődne, énekkel, mint régen.

Emlékezetem szerint a 6o-as években a tanitás kezdete előtt udvaron, iskola teraszán, vagy a gyülekező helyen  énekszóval vonultak a  tanulók a tanterembe. Elmúlt  már az az idő is, amikor az egyszer-egyet fújták, de biztos,hogy mindenki megtanult szorozni és még álmában is tudta, mennyi 8X8.A Rákosi rendszerben tabu volt a népdal, nem lehetett énekelni, mert tele volt szimbolikus jelentéssel.:galambom, gerlicém,virágszálam, két szál pünkösdrózsa-val,szomorú fűzfával, gyenge violámmal, bánatos szivemmel, stb.

Üzenete volt a lehulló rezgő nyárfának,a kiszáradt diófának,  az elmenő madárkának,üres kalitkának, a tavaszi szélnek, mely vizet áraszt, a kék pátlikának, könnyű gúnyának..

Akkoriban csasztuskát énekeltek a traktorra kényszeritett értelmiségi családból származó fiatalok, vasesztergályosnak képezték ki a jó tanuló leányt, mert kulák volt az apja., Ezt  megkérdőjelezem ma is.Hogy jutott el az emberiség idáig? Gyermekeink nem tudják, mi az a csasztuska, mit jelen az,hogy valaki kulák.

Én magam sem jutottam be  jelessel gimnáziumba.Apám kilinicselt igazgatóktól-  személyzetisig, hogy a l4 éves jól tanuló leányát,-engem- felvegyenek legalább magántanulónak 196o-ban Kaposváron.Akkor aztán ülhettem oldalt egy széken,  míg 36 lány ült a gimnázium I. osztályában padban, s felehetett, dolgozatot írhatott. Nekem az évvégi magánvizsga jutott, ami egy bizottság előtt igen keménynek tűnt. Másodikba csak azért jutottam be, mert többen kimaradtak különböző okok miatt az osztályból.

Irodalomtanárom Tóthné Anci néni keskeny szájával, lefojtott hangjával  szigorú volt,nem tudta felém közvetíteni jól az első év anyagát, de jött Lukácsné Kata néni, cseppet sem előnyös testalkatával, -nem részletezem-,agyoncigerattázott hangjával, szerény  ruházatában , s a katedra sarkára ült- franciás műveltsége, pogári miliőben való neveltetetése okán  nem túl szép arca sugárzott, járása, tartása nőies, kultúrált volt, intelligensen  és széleslátókörűen okított, nevelt, jobbított,  életre tanított. Irodalmi önképzőkört szervezett, 1962-ben...az ő szárnya alatt nyitogattam szemem a világra, bár csendes, s befelé forduló voltam, kis lelki sebekkel, bátortalanul nézve a nagybetűs Élet felé.Lám, az ő hatására görög drámai szerepeket is játszottam oratórikus előadásban!

József Attila volt a kedvencem, s akkor még nem sejtettem, hogy  szárszói halála körül mennyi a bonyodalom.:A Panzióban csőtörés, a kis szobában  Attila nővére és a gyerekek együtt elviselhetetlenek, hangosak, Attila  házasságot tervez, Jolánnal papot keres, de nincs, csak katolikus.Attila Hatvany báróékat fogadja az ominózus napon, nagy autóval jönnek, de Attila nem fér be, pedg Ő is menne velük Budapestre, két nappal később vidéken lenne író-olvasó találkozó, ahová hívják, a Szép Szó szekesztősége  állást kínál Neki, és Flóra még nem mondta ki a "nem"-et, inkább pszichésen Ő is betegséget  produkált, maga sem tudott dönteni. Később Nála olvastam a francia sorokat,  C est etre souffre, donc je l, aime. Ez az ember , ez a Lény szenved, tehát szeretem.,

Attila Kos-jegyű,kockáztató,türelmetlen és szélsőséges.Ez a nyirkos, sötétedő est nem kedvez Neki. A sorompó leeresztve, benn áll a tehervonat, a csatlakozásnál könnyű átbújni. Máskor is megtette, csak nem fog várni perceket, míg elindul a tehervonat.Tudta azt is, hogy hány kocsiból áll...rendszerint ugyanannyiból.Ezen az estén hosszabb volt és meglódult,az ütközőknél egy súlyos lánc  fejbeütötte, valószínűleg megszédült, karja a sinre hullott.

Sógora és nővére papot keresett, de a helybeli nem vállalta a temetést,-itt most szelektív emlékezetemből kellene kihalásznom, hogy Öszödről? vagy Körösfőről hívtak egy kántort, aki Attilát eltemette. A Vörös Csepel kórus énekelt sírjánál, Mondd mit érlel annak a sorsa c. József Attila megzenésített verset...Éjszaka  repülő szállt alacsonyan a temető felett és Attila sírjára vörös szegfűk hulltak a magasból./A történet elmesélője Böröczky Erzsike néni Győrből, középiskolai tanár, Szárszói SDG-s résztvevő/

komment

süti beállítások módosítása